Saturday 13 August 2011

Cordyceps liar Versus Cordyceps Kultur Tisu


Abad yang lalu, Cordyceps Sinensis keajaiban, menyembuhkan semua penawar yang eksklusif kepada Maharaja Cina. Ini disebabkan terutamanya oleh nilai terlalu tinggi herba kerana ia hanya boleh dituai dari ketinggian yang tinggi habitat semulajadinya.

Melalui tahun, kemajuan teknologi perubatan moden dan penemuan teknologi yang disumbangkan oleh kajian bioteknologi telah dibuat herba ini 'keajaiban' dicapai oleh semua lapisan masyarakat. Walau bagaimanapun, sebagai masyarakat moden mula mengamalkan replikasi Cordyceps Sinensis, ramai tertanya-tanya kesan buruk herba buatan berkembang.

Penanaman pertama produk badan berbuah telah ditemui oleh Pusat Penyelidikan Teknologi Kawalan Microenvironmental Institut Penyelidikan Universiti Tsinghua, Zhejiang Yangtze River Delta.

Pendek kata, universiti mengasaskan satu cara untuk menghasilkan semula pertumbuhan 'semula jadi' persekitaran Cordyceps Sinensis berjantina, dengan menggunakan proses yang betul dan sesuai untuk mendapatkan ekstrak dan nutrien yang sama seperti yang ditemui dalam Cordyceps Sinensis liar.

Tahun-tahun penyelidikan dan kajian saintifik telah membuktikan bahawa komponen ciri-ciri dan pemakanan Cordyceps Sinensis berbudaya sama seperti Sinensis Cordyceps liar, jika tidak lebih tinggi. Selain itu, kajian menunjukkan bahawa ia boleh ditanam untuk menghasilkan spora yang elit Cordyceps Sinensis.

Proses penanaman melibatkan replikasi alam sekitar pertumbuhan Sinensis Cordyceps. Kesan-kesan tidak aditif mahupun bahan pengawet yang dikesan dalam badan-badan berbuah Sinensis Cordyceps buatan berbudaya. Seperti genesis liar, Cordyceps Sinensis berbudaya tidak menyumbang kepada apa-apa kesan sampingan atau toksik. Ia telah berjaya ditubuhkan bahawa ia adalah mudah diserap oleh badan manusia, membolehkan keputusan yang lebih cepat dan lebih berkesan kerana unsur-unsur 'ajaib'.

Hari ini, terdapat kira-kira 300 spesies Cordyceps yang diedarkan di seluruh dunia dengan hampir 60 spesies Cordyceps Sinensis sumber liar dijumpai di China sahaja. Wakil kebanyakan spesies yang mempunyai nilai-nilai perubatan yang tertinggi adalah Cordyceps Sinensis dan Militaris Cordyceps .

No comments:

Post a Comment